Eldriven husbil

Bygger du om ett fordon till eldrift? Då är det här rätt del av forumet!
fotboll47

Eldriven husbil

Inlägg av fotboll47 »

Hej!

Jag har eventuellt tillgång till en gammal husbil årsm 87 som har en otroligt trött bensinmotor i sig. Drömmen hade varit att konvertera till eldrift och ge husbilen många trevliga framtida år. Efter att ha kikat runt en hel del inser jag att luftmotstånd och vikt kan göra det svårt att få ihop, dock känner jag mig oerhört osäker på hur jag ska räkna för att komma till någon slutsats.

Bilen är som sagt gammal och har en totalvikt på 3500 kg. Jag skulle vilja komma upp i en körsträcka på 15-20 mil, i sommarvärme och utan motvind, åtminstone för att det ska vara värt.

Tittar man på olika forum och youtube-kanaler från USA är det flera som sätter in truckmotorer i bilarna, är det en väg framåt även här i Sverige? Det är ju ingen speedkula jag vill bygga utan en "lunkande" semesterbil. Till detta kommer ju frågan hur mycket tyngre det blir med el än bensin, något som givetvis beror på hur många batterier man sätter in.

Så ja, kortfattat; är det här ens görbart?

Användarvisningsbild
Torpis
Referral-länk: https://ts.la/johan94004

Re: Eldriven husbil

Inlägg av Torpis »

Det enda sättet som jag ser idag som är någorlunda rimligt är att få tag på en Nissan Leaf eller eNV200. Plocka ut allt ut den inklusive instrumentpanel och rubbet. Du får ju med AC och lite sådant på köpet. Sedan vänder du dig till Dala för en can bus adapter som kan ge dig möjlighet att swappa in större eller fler batterier.

Då har du en bil som blir så pass användbar att man kan motivera det ekonomiskt. Alla andra typer av hemmabyggen kommer helt sakna snabbladdning vilket gör det en smula ännu mera begränsat.
Evolution X

tor.ake

Inlägg av tor.ake »

Tror att lastvikten kan bli ett problem om man utgår från en gammal husbil. 20 mil behöver minst 80kWh batterier även om man tänker köra långsamt, tar man två st 40kWh leaf-pack blir packvikten 850kg, även om man räknar bort fossilmotorn inkl låda och avgassystem och bensintank... 300kg(?) och att leafmotorn+inverter+laddare väger bara 120kg så blir det 570kg extra att släpa på. Den marginalen brukar inte 3,5-tons husbilar ha.

Vill man ha en elektrisk husbil i dagsläget måste man nog börja med ett annat utgångsmaterial. Kanske en "naken" transportbil typ sprinter eller ducato, elkonvertera den, och sedan bygga en superlättviktsinredning, inga tunga spånskivor och dylikt.

fotboll47

Inlägg av fotboll47 »

Tusan också, men det var lite som jag misstänkte. Det hela faller mest på batterierna som ni säger. Jaja det får nog ta och stanna vid en dröm i sådana fall.

Användarvisningsbild
Torpis
Referral-länk: https://ts.la/johan94004

Inlägg av Torpis »

fotboll47 skrev:
27 feb 2022 15:58
Det hela faller mest på batterierna som ni säger.
Det är väl egentligen $$$$ som är största problemet. :lol: :lol: :lol:
Evolution X

Skriv svar