Laddtaggar 2020/21
- Torpis
- Inlägg: 251
- Blev medlem: 08 jun 2020 15:53
- Referral-länk: https://ts.la/johan94004
Laddtaggar 2020/21
Hej på er,
Var ett tag sedan jag pendlade med elbil. Då var det väldigt spännande och det mesta var faktiskt gratis. Nu har det kommit fler aktörer på fler platser men samtidigt har jag ingen koll på hur man gör för att ladda nu för tiden? Appar och registrering verkar kunna lösa mycket idag... men jag förundras över hur otydligt det fortfarande är. Ni som åker mycket är det app eller tagg som gäller?
Plugsurfing, låter genialiskt men är det verkligen det? funkar det på allt i sverige AC, DC, alla aktörer? Kostar det extra? Deras hemsida är ju ja lite sådär.
Jag är kund hos Eon och har förstått att laddstolpe kostar 2kr/kwh. Är det samma pris på en DC laddare hos eon? Samma fråga fast omvänt, gäller deras flatrate även på AC stolpar? (Edit, 2kr är destination, 4kr för 50kW DC, 6.50kr för 51kW+)
Ionity, är det alltid 8kr+/kwh som gäller eller kan man utan att köpa en specifik bil komma ner i pris?
Jag förstår att jag säkert kan gräva lite djupare själv men kul att bolla frågorna här.
Var ett tag sedan jag pendlade med elbil. Då var det väldigt spännande och det mesta var faktiskt gratis. Nu har det kommit fler aktörer på fler platser men samtidigt har jag ingen koll på hur man gör för att ladda nu för tiden? Appar och registrering verkar kunna lösa mycket idag... men jag förundras över hur otydligt det fortfarande är. Ni som åker mycket är det app eller tagg som gäller?
Plugsurfing, låter genialiskt men är det verkligen det? funkar det på allt i sverige AC, DC, alla aktörer? Kostar det extra? Deras hemsida är ju ja lite sådär.
Jag är kund hos Eon och har förstått att laddstolpe kostar 2kr/kwh. Är det samma pris på en DC laddare hos eon? Samma fråga fast omvänt, gäller deras flatrate även på AC stolpar? (Edit, 2kr är destination, 4kr för 50kW DC, 6.50kr för 51kW+)
Ionity, är det alltid 8kr+/kwh som gäller eller kan man utan att köpa en specifik bil komma ner i pris?
Jag förstår att jag säkert kan gräva lite djupare själv men kul att bolla frågorna här.
Evolution X
- Edis
- Site Admin
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 03 jun 2018 12:18
- Ort: Långaryd
- Referral-länk: https://ts.la/johan94004
- Kontakt:
Re: Laddtaggar 2020/21
Välkommen hit Torpis!
Det här kanske kan bli en lösning framöver:
https://www.elbilsverige.se/2020/08/06/ ... dkort-app/
Jag har taggar från E.On, Bee (gamla Clever) och även InCharge, har klarat mig med det och någon gång har jag laddat via SMS hos Fortum Charge &Drive. I övrigt har jag laddat hos LIDL några gånger (och då handlat) samt gratis i Hyltebruk på kommunens laddare.
När det gäller Ionity så kan man skaffa ett avtal som kostar 185kr per månad och då kostar det 3.30kr/kWh, se mer här:
https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
Vet dock inte om det går att skaffa ett sådant avtal om man kör Tesla (ser dock inte behovet), men det är väl främst tänkt för bilar bland de bilfabrikanter som satsar på Ionity. Personligen tycker jag att det är helkorkat att behöva ha ett abonnemang för att få ladda och trots det betala 3.30kr/kWh.
Men antar att det har varit ganska dött på Ionitys stationer, så verkar som att de har nyheter på gång. Återstår dock att se.
De senaste snabbladdarna på 175kW som E.On och Clever har satt upp, bl.a. i Värnamo kostar 6.50kr/kWh
https://www.eon.se/elbil/ladda
Inget pris som lockar alls, möjligtvis skulle jag ladda där om jag skulle behöva stänka i 10kWh för att komma hem, men inte för att ladda 50-60kWh på en långresa.

Det här kanske kan bli en lösning framöver:
https://www.elbilsverige.se/2020/08/06/ ... dkort-app/
Jag har taggar från E.On, Bee (gamla Clever) och även InCharge, har klarat mig med det och någon gång har jag laddat via SMS hos Fortum Charge &Drive. I övrigt har jag laddat hos LIDL några gånger (och då handlat) samt gratis i Hyltebruk på kommunens laddare.
När det gäller Ionity så kan man skaffa ett avtal som kostar 185kr per månad och då kostar det 3.30kr/kWh, se mer här:
https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
Vet dock inte om det går att skaffa ett sådant avtal om man kör Tesla (ser dock inte behovet), men det är väl främst tänkt för bilar bland de bilfabrikanter som satsar på Ionity. Personligen tycker jag att det är helkorkat att behöva ha ett abonnemang för att få ladda och trots det betala 3.30kr/kWh.
Men antar att det har varit ganska dött på Ionitys stationer, så verkar som att de har nyheter på gång. Återstår dock att se.
De senaste snabbladdarna på 175kW som E.On och Clever har satt upp, bl.a. i Värnamo kostar 6.50kr/kWh
https://www.eon.se/elbil/ladda
Inget pris som lockar alls, möjligtvis skulle jag ladda där om jag skulle behöva stänka i 10kWh för att komma hem, men inte för att ladda 50-60kWh på en långresa.
Tesla Model 3 LR -22 med dragkrok, har kört Tesla Model 3 LR -20, Leaf Tekna 40kWh -19, BMW i3 REX -16 & Nissan Leaf -14
Min hemsida: Snabbladdad.se - Min YT-kanal: Grejar lite...
Min hemsida: Snabbladdad.se - Min YT-kanal: Grejar lite...
- Torpis
- Inlägg: 251
- Blev medlem: 08 jun 2020 15:53
- Referral-länk: https://ts.la/johan94004
Re: Laddtaggar 2020/21
Tack för svar. Det verkar som att man klarar sig med appar. Dock synnerligen svårt att få en överblick inklusive priser och hastigheter. Uppladdning.nu börjar ju bli gammal. Både design och information är utdaterad. Sortera efter hastighet eller pris vore fint.
Bee erbjuder en flatrate 400kr vilket kan vara intressant men det är i deras publika laddnätverk. Vilket det är framgår inte. Ingår alla deras AC stolpar också? Finns ju i p-hus, på flygplatser osv. Är dom också publika?
Sen det med priset. Ska man tanka sin bil så står det ju tydligt var det kostar, men här är det ju som att slå tärning fortfarande. Det viktigaste är ju förvisso att det finns laddare och där har det ju hänt en del sedan 2014...

Bee erbjuder en flatrate 400kr vilket kan vara intressant men det är i deras publika laddnätverk. Vilket det är framgår inte. Ingår alla deras AC stolpar också? Finns ju i p-hus, på flygplatser osv. Är dom också publika?
Sen det med priset. Ska man tanka sin bil så står det ju tydligt var det kostar, men här är det ju som att slå tärning fortfarande. Det viktigaste är ju förvisso att det finns laddare och där har det ju hänt en del sedan 2014...

Evolution X
- Torpis
- Inlägg: 251
- Blev medlem: 08 jun 2020 15:53
- Referral-länk: https://ts.la/johan94004
Re: Laddtaggar 2020/21
Vidare forskning visar att via plugsurfing är kWh priset extremt högt. 2kr/kWh med e.on tagg blir 6.88kr med plugsurfings tagg. Bee 50kW DC 13.50kr/kWh osv. Lägger ingen värdering i det mer än att det är inget för mig

Senast redigerad av 1 Torpis, redigerad totalt 12 gånger.
Evolution X
- Edis
- Site Admin
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 03 jun 2018 12:18
- Ort: Långaryd
- Referral-länk: https://ts.la/johan94004
- Kontakt:
Re: Laddtaggar 2020/21
Grym skillnad sedan 2014! Snabbladdaren i Falkenberg var den enda i närheten som man hade nytta av, enda gången jag skulle ladda där, så strulade fanskapet, så fick stå och ladda sakta på en AC-stolpe inne i Falkenberg i ett par timmar för att komma hem. Nu är det lite annorlunda 
E.On har ju även "böter" om man står över 45 minuter på en snabbladdare, vilket i princip är helt rätt, men många nybörjare lär gå på en nit där.
Det borde helt klart vara tydligare vad det kostar, borde ju räkna upp precis som på en bensinpump.
När man laddar Teslan på en Supercharger ser man både laddhastighet, hur mycket många "km" man har laddat och även priset på på skärmen, så borde det vara i alla bilar! Här en bild från min 78-milatur med släp.


E.On har ju även "böter" om man står över 45 minuter på en snabbladdare, vilket i princip är helt rätt, men många nybörjare lär gå på en nit där.
Det borde helt klart vara tydligare vad det kostar, borde ju räkna upp precis som på en bensinpump.
När man laddar Teslan på en Supercharger ser man både laddhastighet, hur mycket många "km" man har laddat och även priset på på skärmen, så borde det vara i alla bilar! Här en bild från min 78-milatur med släp.

Tesla Model 3 LR -22 med dragkrok, har kört Tesla Model 3 LR -20, Leaf Tekna 40kWh -19, BMW i3 REX -16 & Nissan Leaf -14
Min hemsida: Snabbladdad.se - Min YT-kanal: Grejar lite...
Min hemsida: Snabbladdad.se - Min YT-kanal: Grejar lite...
- Torpis
- Inlägg: 251
- Blev medlem: 08 jun 2020 15:53
- Referral-länk: https://ts.la/johan94004
Re: Laddtaggar 2020/21
Logiskt men också något jag missat. Tack för info.
Tesla ligger långt före, men också ganska mycket mer pengar även för instegsmodellen. Tesla eller Elon menar att 300miles är en räckvidd som är nya standarden, men här i Sverige så känns det som att halva det är gott nog. ABRP, in med adresserna sen är det bara att åka och att göra något litet stopp på vägen de få gångerna per år man är iväg är ju lugnt mot att man åker billigt resten av dagarna. Då spelar ju priset på snabbladdarna egentligen ingen roll heller.
På tiden det var 5-10mil räckvidd och inga snabbladdare så var det ju en annan femma.
Evolution X
Re: Laddtaggar 2020/21
låter som riktigt höga priser på snabbladdarna, känns inte helt rimligt
för en helt ny laddplats som kräver en egen nätanslutning så är kostnaderna för anslutning och årsavgift ganska höga, men det borde dom ta in snabbt
kollade lite snabbt och httade 15000 per år för 63A vilket bara ger 40kw på ett ungefär
borde finnas en del industrier med hygglig anslutnngseffekt som borde kunna ha laddare och köra med hög effekt när dom själva inte annvänder det fullt ut
hur är det egentligen med vidarförsäljning av el , var inte det förbjudet innan?
men då var det oftast så att varje fastighet var tvungen att ha sin egen elansluting, man fick inte dela på en för flera fastigheter
för en helt ny laddplats som kräver en egen nätanslutning så är kostnaderna för anslutning och årsavgift ganska höga, men det borde dom ta in snabbt
kollade lite snabbt och httade 15000 per år för 63A vilket bara ger 40kw på ett ungefär
borde finnas en del industrier med hygglig anslutnngseffekt som borde kunna ha laddare och köra med hög effekt när dom själva inte annvänder det fullt ut
hur är det egentligen med vidarförsäljning av el , var inte det förbjudet innan?
men då var det oftast så att varje fastighet var tvungen att ha sin egen elansluting, man fick inte dela på en för flera fastigheter
- Edis
- Site Admin
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 03 jun 2018 12:18
- Ort: Långaryd
- Referral-länk: https://ts.la/johan94004
- Kontakt:
Re: Laddtaggar 2020/21
Nej, det är verkligen galna priser på vissa av laddarna, speciellt med tanke på att många har delfinansierats av EU-medel...
Teslas filosofi är att ju inte primärt att tjäna pengar på laddningen, snabbladdarna är ju till för att folk ska känna sig trygga att kunna ta sig vart de vill. Det är ju lite av en höna och ägg-fråga och Tesla har fixat förutsättningarna för ett enkelt elbilsliv.
Tror det justerades något i lagen för några årsedan, förr fick de med laddare inte ta betalt per kWh, utan bara per minut vill jag minnas. Men har inte satt mig in i det något mer än så.

Teslas filosofi är att ju inte primärt att tjäna pengar på laddningen, snabbladdarna är ju till för att folk ska känna sig trygga att kunna ta sig vart de vill. Det är ju lite av en höna och ägg-fråga och Tesla har fixat förutsättningarna för ett enkelt elbilsliv.
Tror det justerades något i lagen för några årsedan, förr fick de med laddare inte ta betalt per kWh, utan bara per minut vill jag minnas. Men har inte satt mig in i det något mer än så.
Tesla Model 3 LR -22 med dragkrok, har kört Tesla Model 3 LR -20, Leaf Tekna 40kWh -19, BMW i3 REX -16 & Nissan Leaf -14
Min hemsida: Snabbladdad.se - Min YT-kanal: Grejar lite...
Min hemsida: Snabbladdad.se - Min YT-kanal: Grejar lite...
Re: Laddtaggar 2020/21
någon som har koll på om dom som har elmackar går med vinst eller förlust?
det är ju en del investeringskostnader innan det händer något
kan hålla med om att tesla förstått att dom inte kan sälja elbilar utan att dom kan annvändas
sedan är funderingarna om dom olika laddsystemen och prissättningarna , blir väldigt dåligt för elbilsfrämjandet
det är ju en del investeringskostnader innan det händer något
kan hålla med om att tesla förstått att dom inte kan sälja elbilar utan att dom kan annvändas
sedan är funderingarna om dom olika laddsystemen och prissättningarna , blir väldigt dåligt för elbilsfrämjandet
- Edis
- Site Admin
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 03 jun 2018 12:18
- Ort: Långaryd
- Referral-länk: https://ts.la/johan94004
- Kontakt:
Re: Laddtaggar 2020/21
Tror att elmackarna har svårt att gå med vinst, däremot tjänar nog intilliggande mackar/restauranger bättre. Ett laddstopp brukar resultera i minst en kopp kaffe, ofta med lite tilltugg också. Men så snabbt som Teslan laddar, så hinner man inte käka lunch, så man får gå ut och flytta bilen, eller ta något som man kan käka på vägen.
Det vore guld om alla "elmackar" kunde göra som Tesla, så att själva bilen är din laddtagg. Tesla har ju löst det på sina superchargers, så det är ju inte omöjligt att lösa det. Man ska bara plugga in sladden och så sköts betalningen automatiskt! Så enkelt som möjligt, plus att man måste kunna se vad det kostar också, som i Teslan.
Det vore guld om alla "elmackar" kunde göra som Tesla, så att själva bilen är din laddtagg. Tesla har ju löst det på sina superchargers, så det är ju inte omöjligt att lösa det. Man ska bara plugga in sladden och så sköts betalningen automatiskt! Så enkelt som möjligt, plus att man måste kunna se vad det kostar också, som i Teslan.
Tesla Model 3 LR -22 med dragkrok, har kört Tesla Model 3 LR -20, Leaf Tekna 40kWh -19, BMW i3 REX -16 & Nissan Leaf -14
Min hemsida: Snabbladdad.se - Min YT-kanal: Grejar lite...
Min hemsida: Snabbladdad.se - Min YT-kanal: Grejar lite...
Re: Laddtaggar 2020/21
Just att du inte ser kostnaden vid avslutad laddning är irriterande. Konstigt att dom får göra så, allt annat i samhället ser man ju priset före eller vid avslut. Det blir extra irriterande när sen fakturan kan komma månader senare.
Alla bilars snabbladdningsanslutningar (kanske även typ2 ?) har möjlighet att säkert identifiera sig. Detta är en del av standarden och borde utnyttjats vid debiteringen.
Alla bilars snabbladdningsanslutningar (kanske även typ2 ?) har möjlighet att säkert identifiera sig. Detta är en del av standarden och borde utnyttjats vid debiteringen.
- Edis
- Site Admin
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 03 jun 2018 12:18
- Ort: Långaryd
- Referral-länk: https://ts.la/johan94004
- Kontakt:
Re: Laddtaggar 2020/21
Ja, verkligen. Såg en stackars nybliven Leaf-ägare som laddat ca 15kW hos E.On och fick betala 120kr, han hade dock stått från 56-96%, så deras extraavgift med straffavgift efter 45 minuter trädde in. Bra med den typen av avgift för att undvika långladdning, men det måste ju vara tydligt vad som gäller.
Tesla skickar ut en notis i mobilen när bilen börjar närma sig fulladdning på en supercharger och meddelar att det blir trängselavgift om man står för länge.
Tesla skickar ut en notis i mobilen när bilen börjar närma sig fulladdning på en supercharger och meddelar att det blir trängselavgift om man står för länge.
Tesla Model 3 LR -22 med dragkrok, har kört Tesla Model 3 LR -20, Leaf Tekna 40kWh -19, BMW i3 REX -16 & Nissan Leaf -14
Min hemsida: Snabbladdad.se - Min YT-kanal: Grejar lite...
Min hemsida: Snabbladdad.se - Min YT-kanal: Grejar lite...
Re: Laddtaggar 2020/21
såg detta
"Efter hot om lagstiftning från energiminister Anders Ygeman har laddbolagen nu lovat att presentera ett gemensamt betalsystem för elbilsladdning. Det kan komma att införas redan i början av nästa år."
vad tror ni om det ?
"Efter hot om lagstiftning från energiminister Anders Ygeman har laddbolagen nu lovat att presentera ett gemensamt betalsystem för elbilsladdning. Det kan komma att införas redan i början av nästa år."
vad tror ni om det ?
- Torpis
- Inlägg: 251
- Blev medlem: 08 jun 2020 15:53
- Referral-länk: https://ts.la/johan94004
Re: Laddtaggar 2020/21
Det är nog inte dumt, samtidigt så finns det typ sådana lösningar som kostar multum idag. Typ plugsurfing.
Alla stolpar har ju RFID. Det är ju väldigt enkelt att liksom låta användaren registrera sitt RFID hos leverantören sen är det grönt. Fortum charge and drive har en sådan funktion i sin app där man kan registrera ett RFID. Jag har dock inte försökt mig på att lägga in ett eget där än. Addera mitt e.on laddkort där vore ju ett alternativ liksom.
Evolution X
Re: Laddtaggar 2020/21
hur är egenteligen betalningssäkerheten på elmackar?
en normal mack och man tankar med kreditkort så om något går helt galet är det ju kreditkortsfirman man ställer kraven mot
alla udda lösningar kan vara riktigt jobbiga rent juridiskt att få rätt mot
ex swish har ju inget som skyddar mot fel om det är så
en normal mack och man tankar med kreditkort så om något går helt galet är det ju kreditkortsfirman man ställer kraven mot
alla udda lösningar kan vara riktigt jobbiga rent juridiskt att få rätt mot
ex swish har ju inget som skyddar mot fel om det är så
- Torpis
- Inlägg: 251
- Blev medlem: 08 jun 2020 15:53
- Referral-länk: https://ts.la/johan94004
Re: Laddtaggar 2020/21
Även om grundfrågan är löst, dvs att laddning idag i Sverige görs med app och att laddtagg är i princip överflödig så klipper jag in några vidare noteringar.
Vissa destinationsladdare typ laddstolpar tillhörande Bee är gratis. Jag gissar att det är så att ett företag kan sätta upp laddboxar vars drift sköts av Bee och väljer sedan prissättning själva.
Ett exempel är Växjö där man 450m från Leos lekland kan ladda (fritt dessutom)
https://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx? ... ce923ad91f
Nästa spaning är att InCharge har både minut och kWh priser beroende på var du väljer att ladda. Du han hos dom ladda 50kW DC för 3kr/kWh om du vill. Det är ju bra pris faktiskt. Att blanda minut och fast pris blir dock rörigt och någon är upprörd över det höga priset i kommentarerna och refererar till ett minutpris.
https://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx? ... d2a4613498
Vissa destinationsladdare typ laddstolpar tillhörande Bee är gratis. Jag gissar att det är så att ett företag kan sätta upp laddboxar vars drift sköts av Bee och väljer sedan prissättning själva.
Ett exempel är Växjö där man 450m från Leos lekland kan ladda (fritt dessutom)
https://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx? ... ce923ad91f
Nästa spaning är att InCharge har både minut och kWh priser beroende på var du väljer att ladda. Du han hos dom ladda 50kW DC för 3kr/kWh om du vill. Det är ju bra pris faktiskt. Att blanda minut och fast pris blir dock rörigt och någon är upprörd över det höga priset i kommentarerna och refererar till ett minutpris.
https://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx? ... d2a4613498
Evolution X
Re: Laddtaggar 2020/21
ÄNTLIGEN, fast man borde ta upp detta på EU nivå för det är ju rena rama djungeln där ute och man avskräcks från Europa resor med elbil såvida man inte har en Tesla.
E-Golf 24KW 2015
- Torpis
- Inlägg: 251
- Blev medlem: 08 jun 2020 15:53
- Referral-länk: https://ts.la/johan94004
Re: Laddtaggar 2020/21
Tyvärr så blev det ju ingenting av detta och det är en stor soppa av allt. Det är ofta extremt dåligt skyltat på laddarna hur man skall starta dom. Man får doktorera i olika appar och ha minimum 15st appar för att kunna köra seamless. Sen är det ju olika förfarande på olika laddare där man ibland skall plugga in först och ibland klicka i appen först.
Problemet blir nu att det är så krångligt att välja något annat än Ionity så det blir köbildning på Ionity. (om man är normal människa eller inte kör Tesla då). Många bilar har stora batterier och laddar sakta så köerna tar ju sin tid helt klart.
Det borde ju gå att lösa plug and charge på alla bilar. Litet chipp man kan montera i ladduttaget bara kan ju göra äldre bilar kompatibla också.
Evolution X