Lite info om bilen. Det är alltså en Th!nk City (a266) från första generationen, när Ford stod som finansiärer. Det måste vara en av de första bilarna, då den har produktionsår 1999. Har 19 NiCd-batter av samma typ som i Renault Clio Electrique, SAFT STM5-100 MRE, 114 volt och 100ah original. Men i övrigt är den lite modernare i tekniken, och har AC-motor.
Och lite roligt sammanträffande. Både min Clio Electrique och denna Th!nk, har haft Malmö Stad som första ägare, enligt anteckningar i serviceboken!
Th!nken hade blivit stående 2014, när den tidigare ägaren skaffade sig en 2010 års Th!nk City. Så både driftbatteriet och 12v batteriet var uttömt, samt att startspärren hade låst växellådan så att hjulen inte snurrade. Tidigare ägaren hade skruvat bort fronten för byta 12v-batteriet för nåt år sen (för vem behöver en motorhuv på en elbil?

Jag och min bror hyrde därför ett bilsläp och drog ner ca 15 mil för att hämta detta projekt för några veckor sedan.
Att lösa startspärren var inget större problem. Allt som behövdes var egentligen bara att byta 12v-batteri och vrida om nyckeln och flytta växelväljaren till neutral, så kunde bilen röra sig igen. Efter en del krångel meck fick vi loss bilen från ytan där den stått still i 5 år, och kunde skjuts upp den på släpet och röra oss hemåt igen.
Laddaren laddar inte om drivbatteriet har lägre spänning än 70v, och det skulle visa sig att detta hade 0,74v. Så det första jag fick göra var att försöka få ut batteripacket, som sitter mitt under bilen, under sätena. Ca 30 bultar senare, och efter massor av jox med domkraft, pallyft och pallbockar och ett fruktansvärt frustrerande arbete med att försöka få loss kylslangarna till batteriet lyckades jag få ut batteripacket.
(Tydligen så hade de tidigare Th!nkarna mycket kortare kylslangar till batteripacket. Senare bilar ur produktionen har längre slangar för att underlätta batteriservice.)
Efter att ha krånglat med vanlig bly-laddare för att få upp en grundspänning i batteripacket genom att ladda upp batterierna i par (6v per modul, så 2st = 12v), kunde jag sen koppla in packet i bilens laddare och ladda upp det. Allt var frid och fröjd och jag var helnöjd över tanken att bara montera ihop allt och köra iväg. Men sen jag mätte spänningen på de full-laddade batterimodulerna, och det visade sig att 2st var på 4v och ett var på 5v. Retligt. Kortslutna celler. Ifall det var jag som var oförsiktig med att få upp grundspänningen eller om de dött av att ha varit urladdade så lång tid, eller om de rent av var trasiga innan bilen ställdes kan jag inte svara på.
Jag kunde iallafall testa ifall bilen fungerade, och det gör den! Uppallad på pallbockar kunde jag starta bilen och få hjulen att snurra. DC/DCn verkar också funka, och i övrigt är bilen i bra skick.
Nu har jag köpt en iCharger och håller på och kapacitetsmäter batteri-modul för batteri-modul. Det tar sin tid. Har inte bestämt mig för om jag ska försöka laga(bygla) de kortslutna batterimodulerna, eller om jag ska försöka få tag på bättre begagnade NiCD-moduler att byta ut dem med, eller om jag ska ta de bästa av dessa batterier och stoppa in i min Clio och hoppas få bättre räckvidd i den, och lithium-konvertera Th!nken.
Det sista är det jag vill, men det är många projekt som gräver i plånboken.
Planen var från början att plocka delar från Th!nken och konvertera min bubbla till eldrift, men både jag och frun blev förtjusta i denna lilla norska. Frun har alltid sagt att hon inte ska äga nån bil om det inte är en Ford Mustang. Men denna har hon faktiskt erbjudit sig att stå som ägare på.
Vet inte när det blir några uppdateringar i detta projekt, men när det händer nåt så får ni veta det!
Nån som vill dela viktiga erfarenheter av Th!nk Classic, som är bra att veta om?