Projekttråd: Th!nk City Classic

Här kan du posta frågor övriga elbilar som inte passar i någon annan forumdel.
Användarvisningsbild
skagget

Projekttråd: Th!nk City Classic

Inlägg av skagget »

Jag var snabb och var först på att svara på en borskänkesannons på en Th!nk City Classic, på det gamla elbilsforumet. Tänkte att jag skulle dela med mig lite av vad som händer med denna bil här!

Lite info om bilen. Det är alltså en Th!nk City (a266) från första generationen, när Ford stod som finansiärer. Det måste vara en av de första bilarna, då den har produktionsår 1999. Har 19 NiCd-batter av samma typ som i Renault Clio Electrique, SAFT STM5-100 MRE, 114 volt och 100ah original. Men i övrigt är den lite modernare i tekniken, och har AC-motor.
Och lite roligt sammanträffande. Både min Clio Electrique och denna Th!nk, har haft Malmö Stad som första ägare, enligt anteckningar i serviceboken!

Th!nken hade blivit stående 2014, när den tidigare ägaren skaffade sig en 2010 års Th!nk City. Så både driftbatteriet och 12v batteriet var uttömt, samt att startspärren hade låst växellådan så att hjulen inte snurrade. Tidigare ägaren hade skruvat bort fronten för byta 12v-batteriet för nåt år sen (för vem behöver en motorhuv på en elbil? :? ), och så hade den inte monterats tillbaka ordentligt. Därför hade det regnat in i utrymmet under fronten under några års tid.

Jag och min bror hyrde därför ett bilsläp och drog ner ca 15 mil för att hämta detta projekt för några veckor sedan.

Att lösa startspärren var inget större problem. Allt som behövdes var egentligen bara att byta 12v-batteri och vrida om nyckeln och flytta växelväljaren till neutral, så kunde bilen röra sig igen. Efter en del krångel meck fick vi loss bilen från ytan där den stått still i 5 år, och kunde skjuts upp den på släpet och röra oss hemåt igen.
C284B3CD-EC3A-42A7-9EE9-CD56A85ABE7A.JPG
C284B3CD-EC3A-42A7-9EE9-CD56A85ABE7A.JPG (150.79 KiB) Visad 32337 gånger
Laddaren laddar inte om drivbatteriet har lägre spänning än 70v, och det skulle visa sig att detta hade 0,74v. Så det första jag fick göra var att försöka få ut batteripacket, som sitter mitt under bilen, under sätena. Ca 30 bultar senare, och efter massor av jox med domkraft, pallyft och pallbockar och ett fruktansvärt frustrerande arbete med att försöka få loss kylslangarna till batteriet lyckades jag få ut batteripacket.
(Tydligen så hade de tidigare Th!nkarna mycket kortare kylslangar till batteripacket. Senare bilar ur produktionen har längre slangar för att underlätta batteriservice.)
IMG_3552_low.jpg
IMG_3552_low.jpg (122.31 KiB) Visad 32337 gånger
Efter att ha krånglat med vanlig bly-laddare för att få upp en grundspänning i batteripacket genom att ladda upp batterierna i par (6v per modul, så 2st = 12v), kunde jag sen koppla in packet i bilens laddare och ladda upp det. Allt var frid och fröjd och jag var helnöjd över tanken att bara montera ihop allt och köra iväg. Men sen jag mätte spänningen på de full-laddade batterimodulerna, och det visade sig att 2st var på 4v och ett var på 5v. Retligt. Kortslutna celler. Ifall det var jag som var oförsiktig med att få upp grundspänningen eller om de dött av att ha varit urladdade så lång tid, eller om de rent av var trasiga innan bilen ställdes kan jag inte svara på.
IMG_3547_low.jpg
IMG_3547_low.jpg (121.5 KiB) Visad 32337 gånger
Jag kunde iallafall testa ifall bilen fungerade, och det gör den! Uppallad på pallbockar kunde jag starta bilen och få hjulen att snurra. DC/DCn verkar också funka, och i övrigt är bilen i bra skick.

Nu har jag köpt en iCharger och håller på och kapacitetsmäter batteri-modul för batteri-modul. Det tar sin tid. Har inte bestämt mig för om jag ska försöka laga(bygla) de kortslutna batterimodulerna, eller om jag ska försöka få tag på bättre begagnade NiCD-moduler att byta ut dem med, eller om jag ska ta de bästa av dessa batterier och stoppa in i min Clio och hoppas få bättre räckvidd i den, och lithium-konvertera Th!nken.
Det sista är det jag vill, men det är många projekt som gräver i plånboken.

Planen var från början att plocka delar från Th!nken och konvertera min bubbla till eldrift, men både jag och frun blev förtjusta i denna lilla norska. Frun har alltid sagt att hon inte ska äga nån bil om det inte är en Ford Mustang. Men denna har hon faktiskt erbjudit sig att stå som ägare på.

Vet inte när det blir några uppdateringar i detta projekt, men när det händer nåt så får ni veta det!

Nån som vill dela viktiga erfarenheter av Th!nk Classic, som är bra att veta om?
Senast redigerad av 3 skagget, redigerad totalt 16 gång.
Renault Clio Electrique -96
Toyota Prius - 10
Th!nk City Classic - 00 (Projekt)

Fossila reliker
VW 1303s - 74 (Konverteringstankar)
Volvo 940 - 97 (Dragkrok :shock: )

Användarvisningsbild
skagget

Re: Projekttråd: Th!nk City Classic

Inlägg av skagget »

Några fler bilder:
IMG_3549_low.jpg
IMG_3549_low.jpg (165.73 KiB) Visad 32335 gånger
Safety first!

IMG_3546_low.jpg
IMG_3546_low.jpg (82.42 KiB) Visad 32335 gånger
Väldig ordning och reda i batteripacket. Jämfört med min Clio ser ju detta helt nytt ut.
Toyota Prius - 10

Fossila reliker

Användarvisningsbild
Edis
Site Admin
Referral-länk: https://ts.la/johan94004
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Kul projekt! :D Vore ju helt klart roligast att konvertera till lithium, men det är ju sällan man trillar på detta till fyndpriser. Men det är klart, går ju inte åt så stort kit för att överglänsa originalbatterierna.

Ser fram emot framsteg, fast kanske hellre på bubblan, min syrra och svåger funderar på att elkonvertera sin 73:a :D
Tesla Model 3 LR -22 med dragkrok, har kört Tesla Model 3 LR -20, Leaf Tekna 40kWh -19, BMW i3 REX -16 & Nissan Leaf -14
Min hemsida: Snabbladdad.se - Min YT-kanal: Grejar lite...

Användarvisningsbild
skagget

Inlägg av skagget »

Så är det ju!
Men det är ju det, ska man lägga tid och pengar på att litiumkonvertera, så kanske det är lika bra att göra det ordentligt, så att det blir en riktigt användbar bil.
Frun pendlar idag ca 7-8 mil till Jönköping för att plugga, så om man skulle kunna få in ett batteri stort nog för att ta sig dit utan räckviddsoro, så hade det ju varit perfekt att slippa tågkortet, eller betala bensin när hon samåker med kompisar.

Invertern i denna klarar dessutom 200v, så man kan öka spänningen rätt rejält, och få högre effekt.

Hade man fått in en vettig laddare hade det varit kul också... Men då rinner det iväg pengar på riktigt. :)

Visst hade det varit kul med bubblan. Men det känns synd att slakta en sån här raritet som är minst lika charmig och bra mycket mer unik!
Toyota Prius - 10

Fossila reliker

Användarvisningsbild
Edis
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Kan nog vara idé att ha lite koll på Bildelsbasen, kanske kan räcka med batteripaket från ett par hybridbilar.
Tesla Model 3 LR -22 med dragkrok, har kört Tesla Model 3 LR -20, Leaf Tekna 40kWh -19, BMW i3 REX -16 & Nissan Leaf -14

Caspar

Inlägg av Caspar »

Veldig hyggelig å se at en av våre få norskproduserte biler blir tatt vare på. Vi er et lite Thinkmiljø i Norge og hvis du trenger hjelp til noe så må du bare si ifra. Selv har jeg nettopp bygget om en Classic med batterier fra VW eup
Se byggetråden her https://elbilforum.no/index.php?topic=36720.60

Caspar@autotec.no

Användarvisningsbild
skagget

Inlägg av skagget »

Caspar skrev:
16 nov 2019 19:56
Veldig hyggelig å se at en av våre få norskproduserte biler blir tatt vare på. Vi er et lite Thinkmiljø i Norge og hvis du trenger hjelp til noe så må du bare si ifra. Selv har jeg nettopp bygget om en Classic med batterier fra VW eup
Se byggetråden her https://elbilforum.no/index.php?topic=36720.60

Caspar@autotec.no
Hej!

Jo, jag har skrivit lite på norska forumet med dig också :) Och hållit koll på din tråd. Snyggt bygge!

Senaste uppdateringen är att jag, tack vare en uppmärksam bror, fått tag på rikligt med batterier till en bra peng från en konkursauktion. Så det kommer blir lite uppdateringar här när jag får tid till det!

Har de senaste månaderna bara cyklat NiCd batterier, så det ska bli kul att äntligen få bygga lite igen!
Toyota Prius - 10

Fossila reliker

Användarvisningsbild
skagget

Inlägg av skagget »

Tänkte lämna en liten uppdatering!

Jag har fått tag på LiFePo4-moduler som jag satt in i bilen. 11st Valence U27-12XP, vilka är 4s, så totalt 44s och 140ah.
kommer väl bli nånstans mellan 15 och 19 kwh användbart beroende på hur bra jag får laddning osv att fungera!

Jag fick såga lite i batterilådan för att få batterierna att få plats:
IMG_3914.jpg
IMG_3914.jpg (89.04 KiB) Visad 31088 gånger
Sen var det bara att montera ihop dem:
IMG_3981.jpg
IMG_3981.jpg (127.31 KiB) Visad 31088 gånger
Det är superjobbigt att linjera upp de 30 bultarna som håller batteripacket på plats när man bara har domkrafter att höja och sänka bilen med, och en pallyft att flytta batteriet med, så det var knepigt. Men till slut fick jag till det, och kunde flytta bilen från ladugården där jag haft den till garaget för att ha bättre belysning och värme att arbeta med.

Nu är nästa steg att få bilen besiktad, borde få att få allt klart för det nu nångång under januari. Krånglar även med att få kontakt med Valence U-BMS som följde med batterierna jag köpte, för att se om jag kan omkonfigurera den till den nya batterisetupen och skicka rätt data för att slå av laddningen när första cellen når ett gränsvärde.

Får jag BMS-et att fungera bra, så funderar jag på att köra 12 batterimoduler, och kasta ut bilens eget BMS, och köra helt på det egna. Men det får vi ta när jag fått det att fungera bra som det är.
Toyota Prius - 10

Fossila reliker

Användarvisningsbild
skagget

Inlägg av skagget »

Och om någon är intresserad av mina NiCd-moduler, så är de till salu.
De 16 med hela celler har jag cyklat till mellan 70 och 95 ah. De sämre modulerna går nog att motionera upp ifall man orkar, vissa har jag ökat kapaciteten runt 10 ah på genom att cykla dem 4-5 gånger, men de flesta batterierna cyklade jag bara 2 gånger.
Toyota Prius - 10

Fossila reliker

Användarvisningsbild
Edis
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Oj, riktigt nice paket med batterier du fick tag i! Grattis! :D

Användarvisningsbild
skagget

Inlägg av skagget »

Nu har det hänt mycket i det här projektet.
Jag har fått bygga min egen BMS-master som kommunicerar via RS485 till batterislavarna.
Hittade ett halvfärdigt projekt på Github på nån som lyckats kommunicera med ett batteri och en arduino, så jag skrev om den koden och utvecklade den vidare, och har nu en Raspberry Pi med en RS485-dongel som kommunicerar med batterierna.

Så gjorde jag mig ett enkelt gränssnitt för att hålla koll på var batterierna säger;
Skärmavbild 2020-03-03 kl. 12.29.57.png
Skärmavbild 2020-03-03 kl. 12.29.57.png (140.85 KiB) Visad 30040 gånger
Har även ett relä som styrs av raspberryn som avslutar laddning när första battericell når 3,6v.

Sen var det massa strul med allt möjligt annat. Som att spolarvätskekärlet sprang läck efter att ha varit utsatt för solljus i ett gäng år.
Fick använding av en liten bensindunk till moppen jag hade liggandes.
IMG_4323.JPG
IMG_4323.JPG (196.85 KiB) Visad 30040 gånger
Men idag träffade jag en fascinerad besikningsman som tyckte jag hade en helrolig bil, och gick igenom prickfritt!
IMG_4325.JPG
IMG_4325.JPG (140.31 KiB) Visad 30040 gånger
Så nu har vi en Th!nk åter ute på vägarna!

Återkommer när jag testat räckvidd osv.
Toyota Prius - 10

Fossila reliker

Användarvisningsbild
Edis
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Grattis!! Bra jobbat :D

martink
Referral-länk: https://ts.la/martin66034

Inlägg av martink »

Roligt, bra jobbat!
Ioniq 5 Long Range Advanced RWD -22, Nissan Leaf 24kWh

Användarvisningsbild
skagget

Inlägg av skagget »

Tack!

Nu har jag varit ute på en provtur igårkväll.

Kom 11 mil, med 90ah urladdning.

Det var roligt! Samtidigt vet jag att jag har obalanserade batterimoduler, enligt mitt BMS kunde jag se att min bästa cell var klart mycket stabilare spänning i jämfört med min sämsta cell, som inte ens laddar över 3,4v när den bästa slår av laddningen på 3,6v. Batterierna ska som nya ha 138ah, så jag borde ha runt 30-40 ah ytterliggare att kräma ur batteriet om modulerna fortfarande är något sånär nyskick på. Vilket de borde vara, då de har väldigt få laddcyklar.
Så jag behöver egentligen ta ur batteripacket på nytt och manuellt balansera alla moduler. Själva modulerna har inbyggt balansering, men jag har ingen balansering mellan modulerna.

Får se när jag får ork till det! 11 mil är ju i sig väldigt bra :D
Toyota Prius - 10

Fossila reliker

Skriv svar