Ioniq 28 från verkliga livet

Här diskuterar vi allt som har med Hyundai att göra
Användarvisningsbild
Torpis
Inlägg: 241
Blev medlem: 08 jun 2020 15:53
Referral-länk: https://ts.la/johan94004

Re: Ioniq 28 från verkliga livet

Inlägg av Torpis »

Har försökt kolla lite förbrukning i 90 och 120km/h. Det är ju svårt att få vettiga värden eftersom man typ aldrig åker så långt som behövs i samma fart utan att av ena eller andra anledningen behöva avvika från planen. Hur som haver så är jag ganska bekväm med att säga att i 90km/h så drar bilen 109Wh/km och i 120km/h drar den 150Wh/km. Detta med 18grader ute och mer eller mindre vindstilla.
Evolution X

Användarvisningsbild
Edis
Site Admin
Inlägg: 366
Blev medlem: 03 jun 2018 12:18
Ort: Långaryd
Referral-länk: https://ts.la/johan94004
Kontakt:

Re: Ioniq 28 från verkliga livet

Inlägg av Edis »

Det är väldigt imponerande! :D

Har du fått hem autopiloten ännu då?!? :ugeek:
Tesla Model 3 LR -22 med dragkrok, har kört Tesla Model 3 LR -20, Leaf Tekna 40kWh -19, BMW i3 REX -16 & Nissan Leaf -14
Min hemsida: Snabbladdad.se - Min YT-kanal: Grejar lite...

Användarvisningsbild
Torpis
Inlägg: 241
Blev medlem: 08 jun 2020 15:53
Referral-länk: https://ts.la/johan94004

Re: Ioniq 28 från verkliga livet

Inlägg av Torpis »

Edis skrev:
07 sep 2021 22:21
Har du fått hem autopiloten ännu då?!? :ugeek:
Den är på väg! Lite kul detta för det visade sig att comma bara levererar enheten och en basmjukvara som är ganska uppstyrd och mesig. Vill man förbättra så behöver man hitta eller göra en "fork". Nu visar det sig att det sitter en helt sjuk snubbe som programmerar till Hyundai/Kia. Han har utöver det openpilot erbjuder även tagit bort den hastighetsspärr på 60km/h som Hyundai har för autosteer så bilen styr ner till 0kph. Han har ändrat tillåtet moment till ratten och hur den beter sig när man deaktiverar. Bytt från svampig till 0.25Nm som i Tesla. Även att bilens radar går in via systemet så det kan justera hastigheten självt ut ifrån vad Hyundais navigering säger att det är för hastighet. Under 60km/h kör den vision only och sänker själv farten i tighta svängar. Auto lane change fungerar med. (Bilens säkerhetsfunktionen fungerar fortfarande).

Man behöver inte hålla i ratten alls, den har en IR kamera som håller koll på föraren.

Så.... det vart plötsligt väldigt mycket fräckare än man kunde tro på ytan.
Evolution X

Användarvisningsbild
Edis
Site Admin
Inlägg: 366
Blev medlem: 03 jun 2018 12:18
Ort: Långaryd
Referral-länk: https://ts.la/johan94004
Kontakt:

Re: Ioniq 28 från verkliga livet

Inlägg av Edis »

Haha, låter som att det blir väldigt spännande framöver! :D
Tesla Model 3 LR -22 med dragkrok, har kört Tesla Model 3 LR -20, Leaf Tekna 40kWh -19, BMW i3 REX -16 & Nissan Leaf -14
Min hemsida: Snabbladdad.se - Min YT-kanal: Grejar lite...

Användarvisningsbild
Torpis
Inlägg: 241
Blev medlem: 08 jun 2020 15:53
Referral-länk: https://ts.la/johan94004

Re: Ioniq 28 från verkliga livet

Inlägg av Torpis »

Fyller på med lite mer info. Har ju hänt en hel del på sista tiden. Elpris som går upp, supersnabba laddare som poppar upp som svampar, Ionity halverat priset trots höjt elpris, Teslas superchargers har öppnats osv.

Var iväg på en tripp till Värmland, strax ovanför Sunne. 50mil enkel resa och min 8åriga tjej med mig. Det går att åka lite olika vägar och det står många snabba laddare lite här och var, men med min begränsade räckvidd blir det ibland lite dumt, man når precis fram eller så behöver man chansa på en ensam 50kW laddare. Alltså får man planera lite. Hemifrån(Ljungby typ) körde vi ca en timme till Gislaved där det fanns förträffliga Kempower laddare som aktiverades med VISA-blipp. Bra läge och vi käkade frukost på Willys där, sen vidare till Mariestad. Eftersom Ionity nu har bra pris så siktade vi på den laddaren och det fanns plats åt oss. Låg precis vid ett ganska mysigt café med liten second hand butik så vi åt lunchen där och susade vidare efter 25minuter. Nu hade vi nått ända fram, men jag orkar inte härja med laddning på plats så vi valde att stanna i Karlstad. Här blev det en AC stolpe och en paus på Jumpyard. Riktigt häftigt. 3 timmar senare och efter lite mer mat var alla redo att åka vidare. 50mil, snittfart 80km/h förbrukning 118Wh/km.

Bild

Bild

Bild


Hem tog vi andra sidan av Vänern och rullade söderut. Det var en del trafik så det gick bara att ställa farthållaren, slå på autopiloten och sitta och rulla tummarna i skyltad fart. Detta resulterade i att vi kunde köra hela vägen till Trollhättan med 98Wh/km i förbrukning. Det var på tok för långt så det blev en lunchpaus utan att ladda i Åmål. Från Göteborg är det ju 120kph på motorvägen så där kilade förbrukningen upp och efter 50mil stannade vi igen strax under 120Wh/km.

Bild

Noterade på resan att det ofta är kö på Ionity. Det verkar som att folk helt enkelt inte vill se sig om och ta de andra supersnabba alternativen som ofta finns. Dem verkar heller inte ha koll på att man kan välja Teslas superchargers som alternativ. Är det kanske så att bara Ionity är 800V?!

Såg även lite laddhastigheter så som en ID4 med 20% soc som plockade 7kWh på 7minuter. Det är ju uruselt. Detta på en 120kW laddare.
Senast redigerad av 1 Torpis, redigerad totalt 18 gånger.
Evolution X

Användarvisningsbild
Edis
Site Admin
Inlägg: 366
Blev medlem: 03 jun 2018 12:18
Ort: Långaryd
Referral-länk: https://ts.la/johan94004
Kontakt:

Re: Ioniq 28 från verkliga livet

Inlägg av Edis »

Intressant att läsa, de är grymt snåla de där Ioniq:arna! :D

Hmmm, de där Kempower-laddarna har jag missat i Gislaved, det låter ju riktigt nice!
Tesla Model 3 LR -22 med dragkrok, har kört Tesla Model 3 LR -20, Leaf Tekna 40kWh -19, BMW i3 REX -16 & Nissan Leaf -14
Min hemsida: Snabbladdad.se - Min YT-kanal: Grejar lite...

Användarvisningsbild
Torpis
Inlägg: 241
Blev medlem: 08 jun 2020 15:53
Referral-länk: https://ts.la/johan94004

Re: Ioniq 28 från verkliga livet

Inlägg av Torpis »

Degradering, effektivitet osv...

Min maskin har snart rullat 10000mil. Hur ser det då ut med degradering kan man undra.

TIttar vi först på en Kia Soul 27kWh så testar Björn denna nu precis. 24grader ute och 70km/h i snitt. 140Wh/km och räckvidd på 103km. Bilen har gått 10200mil. Dom får fram 43% degradering och bara 15kWh tillgängligt.
https://www.youtube.com/watch?v=h6j1UCOZ3ZA

Hur har min bil klarat sig då? Man kan undra ibland hur det gick till när Hyundai byggde Ioniq eftersom den är overkligt bra på nästan alla punkter. Ren tur eller var teamet på Hyundai på den tiden riktigt duktiga?

Om vi pluggar in oss på OBD2 så säger SOH, state of health 100%. Det sägs att batteriet är större än vad som utlovas och att det finns en buffert. Har pratat med någon som kört 14000mil och fortfarande 100% SOH. Spänningen diffade 0.02volt mellan högsta och lägsta cell. Nåväl uppskattade siffror är bara luft.

På vår lilla resa så körde vi efter lite räknande 24mil med ett stopp på mitten. Vi vet att ett stopp kräver mer energi för att kyla kupén. 24mil med 98Wh/km, snittfart 80km/h och 15% kvar i batteriet ger ju en bil som är en avgrund bättre än Soul EV. Vi körde alltså mer än dubbelt så långt med samma storlek på batteri.

Jag vill ju på något vis mena att en körd sträcka inte går att trolla bort så 24mil*98Wh/km med 15% kvar blir ju 27,7kWh. Hyundai menar att bilen hade 28kWh tillgängligt som ny.

Nu vet vi ju inte om bilen rapporterar rätt sträcka osv, men lite snack med google ger liksom facit och om bilen nu dragit mycket mindre så hade det ju varit mindre kapacitet använd, men jag tror vi på något vis kan anta med vår samlade erfarenhet att det inte är rimligt att den skulle dra så mycket mindre än 98Wh/km med 80km/h i snitt.

Degraderingen som jag kan mäta fram är alltså i princip obefintlig över 10000mil. Det ger ju en till fjäder i hatten för Ioniq classic.

Hade varit lite kul att köra en egen 1000km challenge mellan två Tesla Superchargers 15mil från varandra. :lol: :lol:
Evolution X

Skriv svar