Fick Leafen 2018-11-23 och MGn 2022-05-30.
Tänkte bara nämna lite om hur jag upplever skillnaden mellan dessa två bilar.
Fördel MG:
- Batteriet har mycket högre kapacitet, nästan dubbelt så mycket. Leaf har ca 37kWh användbart, medans MG har 68kWh.
- Laddstandarden är CCS och den kan ladda med lite högre effekt (max 76kW) mot Leafs CHADEMO som kommer upp i ca 45kW.
- Även AC laddningen är bättre då MGn klarar 3-fas upp till 11kW.
- Till skillnad mot Leaf har MG ett vattenkylt batteripaket, så man slipper #rapidgate.
- Har en betydligt bättre fungerande app, där man t.ex. kan ställa in hur mycket man vill fylla batteriet vid laddning.
- Trådlös laddning av mobiltelefon.
- USB-uttag uppe vid backspegeln, som man (t.ex.) kan använda för att ge ström till en dash-cam. I Leaf fick jag dra lång sladd runt kanten av framrutan och förbi ratt och intrumentpanel.
- Har V2L (Vehicle to Load). Man kan alltså låta bilens batteri fungera som "powerbank". Skall kunna ge strax över 2kW effekt ut.
Fördel Leaf:
- Bättre drivlina i Leaf. Mjuk och fint, inga ryck, tveksamheter eller fördröjningar. MGn lider av en elak fördröjning när man gasar efter en lättare inbromsning inför vägbula eller liknande.
- Funktionen "one pedal driving" hos Leaf är sjukt bra när man kör i en storstad. Bromsar med regeneration tills det går för långsamt eller behövs mer broms, då appliceras vanliga bromsen automatiskt.
- Adaptiva farthållaren är bättre i Leaf. Den använder regenerativ inbromsning i backar, vilket MGn inte gör. Kan bli varma bromsar i backen ner från Hallandsåsen... MGns farthållare har dessutom lite för aggresiv justering av hastigheten, då det räcker med ett gupp för att farten märkbart skall justeras.
- Väghållningen är bättre hos Leaf. Antar att det till stor del beror på att Leaf har en design som elbil från grunden till skillnad mot MGn, som dessutom är högre då det är en "crossover". Blir aningen vingligt i MGn.
- Enklare att sköta klimatanläggningen då det finns dedikerade knappar, till skillnad mot MGn där det finns saker som bara kan styras via touchpanelen. Dessutom har Leaf en värmepump vilket MGn saknar.
Personliga upplevelser:
- Sitter bättre i en Leaf, där jag vid köp även kunde välja stolar utan läder.
- Sitter inte alls lika bra i MGn och sätena i "läder" blir betydligt varmare och "klibbiga".
- Snyggare färgutbud på MGn, där jag valde metallic blå, mot solid röd hos Leaf.
Generellt är färgutbudet ett problem hos de flesta tillverkare, det är mest "icke-färger" som gäller, t.ex. vit, silver, svart eller den härliga maskinrums-grå...
- Bättre fungerande integration med mobilen i MG, utan att behöva köra Apple CarPlay. När man spelar musik från Spotify dyker bilder och mer info upp i bilens display, vilket det inte gjorde i Leaf.
- Kostnaden blir nästan 1500kr mindre / månad för MGn.
Egentligen hade jag alltså velat ha en billigare Leaf med större vattenkylt batteri, CCS och 3-fas-laddning samt nyare/modernare infotainment

Hur är det för er andra, har ni kört Leaf? Hur upplever ni skillnaden mot andra bilar. Har ni kört MG ZS EV? Hur upplever ni den?