Laddboxguiden

Här kan du länka till andra matnyttiga sidor som har med elbilar och hybridfordon att göra
andyb

Laddboxguiden

Inlägg av andyb »

I min egna frustration över att det är hopplöst svårt att få överblick över alla laddboxar för hemmabruk snickrade jag ihop en egen sida i form av https://laddboxguiden.se

Tanken är att samla alla laddboxar, eller i alla fall alla boxar som är värda att fundera över när man ska installera en laddbox hemma. Jag har också en samling med frågor och svar som jag själv skulle önska fanns någonstans när jag började sätta mig in i hur elbilar och laddning av elbilar funkar.

Det finns ju fler laddboxar än de som är med på sajten just nu, men jag har försökt att begränsa det till sådana som är avsedda för hemmabruk i första hand.

Kom gärna med synpunkter. Saknas något? Något som är felaktigt? Vad tyckte du var krångligt när du skulle köpa en laddbox?

Användarvisningsbild
Edis
Site Admin
Referral-länk: https://ts.la/johan94004
Kontakt:

Re: Laddboxguiden

Inlägg av Edis »

Jag tror att det är bra att ha med skillnader på 1-fas och 3-fas, för det är många som blir lurade av säljare som säger att bilen kan ladda 7.4kW. Det gör bilen, men hur många Svenssons vet att det kräver 32A 1-fas... Definitivt ännu färre som har 32A 1-fas hemma dessutom...

1-fasbilar och 1-fasboxar borde inte få säljas.
Tesla Model 3 LR -22 med dragkrok, har kört Tesla Model 3 LR -20, Leaf Tekna 40kWh -19, BMW i3 REX -16 & Nissan Leaf -14
Min hemsida: Snabbladdad.se - Min YT-kanal: Grejar lite...

Användarvisningsbild
Torpis

Inlägg av Torpis »

Samtidigt så har tex jag inga som helst 3fas prylar hemma och för mig fungerar det bättre med 1fas saker utdelade på de olika faserna inkl bilen.

Gäller som sagt att ha koll så man inte blir lurad för mycket. Det är ju först och främst ganska många mil som skall till om man skall köra in 15000kr med hjälp av lastbalansering eller så haha.
Evolution X

andyb

Inlägg av andyb »

Bra input, jag ska försöka förtydliga det.

Användarvisningsbild
Torpis

Inlägg av Torpis »

andyb skrev:
02 jun 2022 10:28
Bra input, jag ska försöka förtydliga det.
Det finns ju lite olika varianter av bilar, allt från 43kW 3fas till 3.7kW 1fas. Varianter där i mellen är 1fas 32A eller 7.2kW, men även 2fas 16A också 7,2kW(E-up, E-golf, I3 osv).

Jag hade velat belysa det förnuftiga i att ladda bilen så sakta man kan under så lång tid man kan. Alltså återladda det man i snitt behöver för en dag under hela natten. Det är ju inte VM i att ladda till 100% fortast utan bara fylla på dagsbehovet. (Börjar alla ladda med 22kW kl 02-05 på natten så slippe vi ju billiga priser då)

Min bil är snål, jag pendlar 10mil om dagen, för mig räcker det ändå med 1fas 3.5A över natten för att lösa biffen. Min bil kan ta typ 28A (6.6kW) men det blir ju bara dyrt att ta höjd för det när 3.5A räcker. Jag skulle alltså ledigt klara mig med den medföljande laddkabeln och ett vägguttag och spara kostnaden för laddbox. Som sagt utslaget per mil så blir ju 15000kr ganska mycket.

Vi kan för stunden ladda bilen på jobbet för 2.50kr/kWh. Man får fråga sig var det blir lönt att skaffa laddbox hemma mot att ladda på jobbet? Idag kostar ju elen i södra Sverige ofta mer än 2.50kr. Igen 15000kr att installera dividerat per antal mil.

En kalkylator där man väljer bilmodell och körsträcka per dag och i retur får förslag på lämplig effekt vore bättre än att klicka i 11 eller 22kW, eftersom det inte betyder någonting. Nu är ju 11kW standard, men kan man få kunden att förstå att man INTE behöver lastbalansering eller säkra upp eller dra pekfingergrova kablar med typ B JFB så är ju det en stor hjälp tänker jag.
Evolution X

andyb

Inlägg av andyb »

Bra poäng @Torpis

Användarvisningsbild
Edis
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Ja, Torpis har många poäng och jag föredrar också att ladda i lagom takt, jag laddar mellan 7 och 10A 3-fas, men jag väljer att pricka tiderna när elpriset är lågt och justerar strömmen efter det. Det jag märker med folk överlag är att de har noll koll på laddningen och dessutom kan de ha helt fel fasfördelning i sina hus, så för de som inte har koll, så är det suveränt med lastbalansering. Är man intresserad är det inga bekymmer att köra på som Torpis, men alla är inte som oss :lol:

Det är inte alltid bra att ladda med för låg ström, tar min egna bil som exempel, för den pumpar runt vatten och är online när den laddar, bara där blir lite förluster, samtidigt som man får mer värmeförluster om man laddar MAX, så finns en sweetspot någonstans. Har för mig att Tesla-Björn gjorde några sådana tester en gång i tiden.

Jag vill nog mer summera det som:
Elnördarna - Inget behov av lastbalansering
Resten - Lastbalansering är guld värt!
Tesla Model 3 LR -22 med dragkrok, har kört Tesla Model 3 LR -20, Leaf Tekna 40kWh -19, BMW i3 REX -16 & Nissan Leaf -14
Min hemsida: Snabbladdad.se - Min YT-kanal: Grejar lite...

Användarvisningsbild
Torpis

Inlägg av Torpis »

Edis skrev:
02 jun 2022 19:41
Sen är det ju än idag vanligt att lastbalansering inte är en total lastbalansering utan att laddboxen har lastbalansering i bemärkelsen att om man har två likadana laddboxar så kan dom prata ihop sig och dela upp effekten.(tror Teslas boxar fungerar så) Men problemet med huvudsäkringen kvarstår ju ändå.

Det förefaller som om eease med sin P1-adapter rakt in i elmätaren börjar närma sig en aktiv lastbalansering som tar hänsyn till allt. Men exakt hur bra den är vet jag inte. Som Edis nämner så kan man ju ha en obalans på faserna och då kanske alla 3 faser begränsas av den svagaste. Alltså hela boxen ställer ner till 6A eller slår av istället för att erbjuda L1 6A, L2 8A L3 14A.

Min bror tex installerade en laddbox med lastbalansering men han fick ända sänka effekten i boxen till 10A eftersom säkringarna gick annars. Lönt liksom :lol: :lol:

Det är ju tyvärr så att det finns ungefär lika många olika specialbehov som det finns elbilar :twisted:
Evolution X

Användarvisningsbild
ALeafInTheWind

Inlägg av ALeafInTheWind »

Har lurat i vassen länge nog...

Jag blir bara mest avundsjuk när jag läser om era problem och idéer kring laddboxar. Bor i hyreslägenhet med en privat hresvärd, finns 0 (noll) procent chans att dom sätter upp laddboxar. Får fortsätta ful-ladda på stan. Tur jag bor i Göteborg så jag kan ladda hyfsat billigt på Göteborg Energis laddplatser. 2.50 / kWh på "långsamladdare och 3.50 på snabbladdare.

Angående att laddboxen borde kunna lämna olika effekt / fas, blir nog lite lurigt. Allt beror på hur bilens laddare är uppbyggd. Allt likriktas innan det omformas till rätt spänning, tror knappas dom använder gamla tiders 3-fas-transformatorer. Dom väger "fläsk". Om allt likriktas direkt från 3-fas till en enda "power line", blir det knöligt att ta olika effekt från varje fas. Om det däremot likriktas / fas till 3 olika "power lines" kanske det går. Detta är visserligen en killgissning, men jag har pluggat el och elektronik en gång i tiden, så helt taget ur luften är det inte. Tror alltså att det normala är att bilens laddare drar lika mycket från varje fas.
Kör 2022 MG ZS EV

Användarvisningsbild
Torpis

Inlägg av Torpis »

ALeafInTheWind skrev:
03 jun 2022 13:51
Har lurat i vassen länge nog...

Jag blir bara mest avundsjuk när jag läser om era problem och idéer kring laddboxar. Bor i hyreslägenhet med en privat hresvärd, finns 0 (noll) procent chans att dom sätter upp laddboxar. Får fortsätta ful-ladda på stan. Tur jag bor i Göteborg så jag kan ladda hyfsat billigt på Göteborg Energis laddplatser. 2.50 / kWh på "långsamladdare och 3.50 på snabbladdare.

Angående att laddboxen borde kunna lämna olika effekt / fas, blir nog lite lurigt. Allt beror på hur bilens laddare är uppbyggd. Allt likriktas innan det omformas till rätt spänning, tror knappas dom använder gamla tiders 3-fas-transformatorer. Dom väger "fläsk". Om allt likriktas direkt från 3-fas till en enda "power line", blir det knöligt att ta olika effekt från varje fas. Om det däremot likriktas / fas till 3 olika "power lines" kanske det går. Detta är visserligen en killgissning, men jag har pluggat el och elektronik en gång i tiden, så helt taget ur luften är det inte. Tror alltså att det normala är att bilens laddare drar lika mycket från varje fas.
Din maskin är väl en 1fas 32a? Då är du ju som mig och behöver en stabil 22kW stolpe för att kunna få 7.2kW och fullt batteri på 4timmar eller så.

Ang faserna så är det vanligt att bilen inte är 3fas i bemärkelsen 400volt utan använder 3 faser. Edis kan säkert fylla på med exakt rätt info här om Tesla, men det är så(hoppas jag nu haha) att Tesla har 3st 230V laddare som drivs individuellt. I USA är alla parallella på en Typ1 kontakt (som gamla Leaf) och i Europa är dom separerade på en Typ2. Så bilen skulle ju kunna ta vilken ström som helst på faserna eller som i USA typ 80A från 1Fas. En Tesla som laddar på 3faser där en fas går kommer fortsätta ladda på två faser. (Tesla är alltså 1fas bilar som ska förbjudas :lol: :lol: :lol: )

Eftersom nästan alla bilar säljs både i Norge, Europa och USA så är det vanligt med 3faser och inte "trefas" så att säga.
Evolution X

martink
Referral-länk: https://ts.la/martin66034

Inlägg av martink »

Torpis skrev:
03 jun 2022 10:53
Edis skrev:
02 jun 2022 19:41
Sen är det ju än idag vanligt att lastbalansering inte är en total lastbalansering utan att laddboxen har lastbalansering i bemärkelsen att om man har två likadana laddboxar så kan dom prata ihop sig och dela upp effekten.(tror Teslas boxar fungerar så) Men problemet med huvudsäkringen kvarstår ju ändå.

Det förefaller som om eease med sin P1-adapter rakt in i elmätaren börjar närma sig en aktiv lastbalansering som tar hänsyn till allt. Men exakt hur bra den är vet jag inte. Som Edis nämner så kan man ju ha en obalans på faserna och då kanske alla 3 faser begränsas av den svagaste. Alltså hela boxen ställer ner till 6A eller slår av istället för att erbjuda L1 6A, L2 8A L3 14A.

Min bror tex installerade en laddbox med lastbalansering men han fick ända sänka effekten i boxen till 10A eftersom säkringarna gick annars. Lönt liksom :lol: :lol:

Det är ju tyvärr så att det finns ungefär lika många olika specialbehov som det finns elbilar :twisted:
Easee sänker effekten och begränsas av den svagaste fasen. Är den väldigt begränsad ändrar den istället till enfas på den friaste fasen. Så det lönar sig fortfarande att se till att inte ha obalans om man vill kunna ladda optimalt snabbt, men jag har inte upplevt något problem. Tror inte att standarden tillåter olika laddeffekt per fas, är väl bara en pilotsignal?
Ioniq 5 Long Range Advanced RWD -22, Nissan Leaf 24kWh

Användarvisningsbild
ALeafInTheWind

Inlägg av ALeafInTheWind »

torpis skrev:Din maskin är väl en 1fas 32a? Då är du ju som mig och behöver en stabil 22kW stolpe för att kunna få 7.2kW och fullt batteri på 4timmar eller så.
Har faktiskt precis i dagarna bytt från Leaf till MG. Så nu har jag 11kW 3-fas-laddare. Som tur var så har besöksparkeringen i mitt område 1 stolpe (av totalt 5) som klarar 22kW (trots att det står på dom att alla skall klara av det). Med Leafen fick jag då knappt 20% / timme. Brukade ladda när batterimätaren visade nånstans mellan 20% och 30%. Leaf har ju ingen inställning för att stoppa laddningen vid vald fyllnadsgrad, så jag anpassade bara tiden jag laddade så jag kom upp i strax över 80%. Var ju ändå tvungen att flytta bilen från besöksparkering som kostade p-avgift, till min plats i p-garaget som tillhör lägenheten.
torpis skrev:Ang faserna så är det vanligt att bilen inte är 3fas i bemärkelsen 400volt utan använder 3 faser.
Ahh, makes sense, såklart. 3 stycken 1-fas-laddare. Då borde ju bilen rent tekniskt kunna klara olika effekt från respektive fas. Tänkte inte på det alls. Hade totalt snöat in på "äkta" 3-fas. Men nu när du säger det så är det ju ganska uppenbart att man behöver just 3 oberoende laddare. Man måste ju kunna ladda även om det bara finns 1 fas. Då blir det en "no brainer" att lösa om man har 3 separata.
martink skrev:Tror inte att standarden tillåter olika laddeffekt per fas, är väl bara en pilotsignal?
Det här är dock "spiken i kistan" för att en normal bil skulle stödja laddning med olika effekt per fas. Det finns bara en signal som styr vilken effekt som uttaget klarar. Som jag förstått det hela är det bara ett simpelt motstånd mellan 2 pinnar i kabeln. Resistansen är sen olika beroende på hur mycket effekt som kan tas ut eller kabeln klarar.
Kör 2022 MG ZS EV

Användarvisningsbild
Torpis

Inlägg av Torpis »

ALeafInTheWind skrev:
08 jun 2022 08:21
Det här är dock "spiken i kistan" för att en normal bil skulle stödja laddning med olika effekt per fas. Det finns bara en signal som styr vilken effekt som uttaget klarar. Som jag förstått det hela är det bara ett simpelt motstånd mellan 2 pinnar i kabeln. Resistansen är sen olika beroende på hur mycket effekt som kan tas ut eller kabeln klarar.
Det gör ju lastbalanseringen beroende av den mest belastade fasen tyvärr.

Ofta är det väl i sig ett litet problem eftersom man klarar sig på så låga effekter men men. Har man 2st Audi etron så kan vi förmoda att hushållets ekonomi även tillåter 32A huvudsäkring :lol:
Evolution X

Skriv svar